Nagytestvér, Tudomány és technika

Új PlayStation szabadalmak: DNS, ujjlenyomat, hang, írisz és arcfelismerés

Forrás: PlayStationLifestyle.net

Nehéz az élet egy nagyvállalat számára, különösen, ha egyik legfontosabb feladata a felhasználók online tevékenységének azonosítása, a célzott reklámok küldése és a jogosulatlan használat megakadályozása érdekében. Hogyan tudják megállapítani, hogy ki használja éppen az adott játékot? Úgy tűnik a Sony megtalálta a választ: terveik szerint egy online adatbázisban fogják tárolni a felhasználók biometrikus adatait, hogy megállapíthassák pontosan ki is jelentkezett be a játékfelületen, azaz ki ül a gép előtt.

A Sony Computer Entertainment, a japán technológiai óriás PlayStation részlege, nemrégiben hozta nyilvánosságra májusban bejegyzett, de még fejlesztés alatt álló szabadalmát a probléma megoldására.

A szabadalomban a ?probléma? leírását is elolvashatjuk, miszerint a cég jelenleg nem tudja megállapítani, hogy egy adott konzolon bejelentkező felhasználó valóban a fiók tulajdonosa-e vagy csupán egy másik felhasználó, aki az eredeti tulajdonostól vásárolta a készüléket.

A szórakoztató elektronikai eszközökön megjeleníthető reklámok jelenleg nem célzottak, mert szinte semmilyen információ nem áll rendelkezésre az eszközt használó személyről. A reklám sokkal célzottabb lehetne, ha ismert lenne a felhasználó érdeklődési köre. Jelenleg ilyen formációt csupán kérdőívek segítségével lehet megszerezni, általában az eszköz regisztrálásakor, illetve bizonyos információk nyerhetők az eszközhasználat megfigyeléséből. Például egy online játékszolgáltató figyelheti milyen játékokat ér el egy regisztrált felhasználó az eszközzel. Azonban sok szórakoztató elektronikai eszköznek több felhasználója is van. Ilyen lehet például egy család több tagja. Sajnos a jelenlegi módszerek csupán az eszköz nyomon követését teszik lehetővé és nem tudnak különbséget tenni a különböző felhasználók között.

A számítógépeknél alkalmaznak már biometrikus azonosítókat, például ujjlenyomat olvasót, a belépéshez szükséges jelszó helyett, ennek megadása azonban csak az eszköz beindításakor szükséges, utána bárki használhatja a gépet. Tehát olyan módszerre van szükség, ami áthidalja ezt a problémát.

Tehát mi a megoldás? Még több biometrikus adat rögzítése:

Megoldásként a felhasználót a csakis rá jellemző adatok alapján kell azonosítani, így a tartalmakat az eszköz használójának személyazonossága alapján lehet biztosítani. Attól függően, hogy a szabadalmazott eljárás melyik típusa kerül alkalmazásra, a felhasználó személyazonosságának megállapítása történhet például biometrikus érzékelő segítségével. Ilyen biometrikus érzékelő lehet például egy ujjlenyomat vagy tenyér leolvasó, arcfelismerő rendszer, írisz vagy retina szkenner, hangfelismerő program vagy DNS elemző. Az alkalmazott biometrikus érzékelő az eszköz használata közben azonosítaná a felhasználót.

Az alábbi ábra a rendszer működését szemlélteti különböző eszközökön:

Senkit se zavarjon meg a kőkorszakinak tűnő telefon. A szabadalmi leírásokhoz csatolt ábrák esetében ez normális. A telefon jobb oldalán látható szürke bemélyedések például az ujjlenyomat leolvasókat jelölik (hány ujjlenyomat kell nekik?), a kamerákat (329 és 336) arcfelismerésre, írisz és retina szkennelésre, a mikrofont (328) pedig hangfelismerésre használnák.

A szabadalmi leírás elmagyarázza, hogyan építenének profilt a felhasználókról a nyert adatok segítségével:

A találmány bizonyos megvalósításai esetében a felhasználóról profil készülne? megfigyelésre kerülne a felhasználó viselkedése és a viselkedési mintákból nyert információk bekerülhetnének a felhasználói profilba. A profil alapján személyre szabhatóbbá válna az eszköz az adott felhasználó számára? A videójátékok esetében a felhasználói profil része lenne, hogy milyen típusú (például verseny vagy harci) játékokat részesít előnyben a felhasználó. A célzott reklámok elküldéséhez nem szükséges tudni a felhasználó nevét, címét, telefonszámát vagy egyéb személyes adatait. Elegendő a felhasználó online tevékenységét párosítani az azonosított felhasználóval.

A célzott reklámokon kívül az azonosító megakadályozná, hogy a felhasználó olyan tartalmakat használjon, ami nem az övé, tehát többé nem lehetne megosztani a PlayStation Network felhasználói fiókjait:

A szabadalom megakadályozná az online felhasználó fiókok engedély nélküli megosztását. A biometrikus azonosító, mondjuk ujjlenyomat segítségével, a tartalom szerver képes lenne megállapítani, hogy az online fiókot elérni próbáló felhasználó ténylegesen az adott fiók tulajdonosa-e.

A rendszer elvileg a kalózkodást is megakadályozná, amennyiben elég széles körben elterjed:

Az online tartalmakkal kapcsolatos másik komoly probléma a letöltött tartalmak jogosulatlan másolása vagy terjesztése. Jelenleg szinte lehetetlen megakadályozni egy letöltött, megvásárolt tartalom illegális másolását. Az egyik használatban lévő módszer a letöltött tartalmaknak az adott eszközhöz történő kapcsolása, ez azonban nem megoldás arra az esetre, ha a felhasználó eladja a gépet. Amennyiben ehelyett a tartalmakat az adott felhasználóhoz (ahhoz, aki kifizette a tartalom árát) kötjük, elérhetjük, hogy csak ő legyen képes azt elérni. Egy ilyen módszerrel megakadályozhatjuk a tartalmak feltörését és jogosulatlan terjesztését.

Ez az új szabadalom szorosan kapcsolódik egy korábbihoz, amiről szintén írtunk. A PlayStation kamera hamarosan képes lehet érzékelni a felhasználók érzéseit, felvenni, amit mondanak és mindezt továbbítani a Sony-nak.

Az adatokat (legyen az hangfelvétel, írisztérkép vagy DNS) mindkét esetben a Sony szerverein tárolnák. Ez pedig tudjuk hová vezethet. Reménykedjük, hogy a DNS-azonosítókat legalább titkosítva tárolják majd.

Előző posztKövetkező poszt

5 hozzászólás

  1. Nekem sokat segít, ha megkísért a”rohanjak az új technikai vívmányokért”-érzés, vagy parázna gondolatok, vagy vásárlási láz, utazási szenvedély…minden amire az emberek úgy általában nagyon vágynak…… csak egy mondatra gondolok és kérem az Urat, hogy elvegye rólam ezt a sóvárgást….”Balázs….térj már észre. az élvezet az olyan dolog, amit mindig újra KELL csinálni…..” persze ezt az egészet csak az teszi magáévá aki megismerte Krisztust…a világi embernek csak pont ez számít, az élvezet… mert ha már az sincs, nehogy rádöbbenjen, hogy teljesen üres az élete……

    1. Az internet mogul sohasem fogod ugy megismerni a vilagot, mintha a sajat szemeddel latnad, tapasztalnad…

  2. Nem elég hogy méregdrága konzolokat, kiegészítőket, a (szoftverekről nem is beszélve) vetetnek az emberekkel, és nagy részt idióta,lélekölő játékokat nyomatnak kicsikkel és nagyokkal…..még ez is….kinek kell a reklám, hogy képzelik hogy a paraszt a sok pénzért amit kifizet egy ilyenért még reklámokat is bámulhat? (Hát így képzelik, simán…) Nekem a gyerekkorom legszebb éveit rombolta a c64, az amiga500….. ma meg már, követni se bírom ezt a sok, kütyüt, kacatot…… és nagyjából kütyümentes életet próbálok élni, de így sincs időm sokszor igazán fontos, tartalmas dolgokra……hogy csinálják családok, hogy a napi güri mellett még jut idő “oda fordulni a mesékhez”, esti TV sorozatokhoz? Bámulatos….. én nem fizetek szoftverekért sok-sok ezret, ami aztán testileg-lelkileg tönkreteszi a gyerekeimet, de még ingyen sem kellene, kalózkodva-kódolva másolgatni meg végképp nem, hogy még a lelki ismeretemet is terheljem duplán…..Tulajdonképpen jó ez a PLAYSTATION elnvezés, illik mai világunkra…hisz ma olyan széles az út és tágas a kapu ami a kárhozatba visz…..ma sok mindennel átlehet menni egy egész életen “nyomkodva és bámulva”……

Hozzászólás a(z) Szémann Balázs bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Send this to a friend