Időkjelei: Az alábbi cikkben ismét a globális készpénznélküli társadalom kialakulásának egyik állomásáról és a digitális fizetés térnyeréséről olvashatunk. Most még a kártyás és telefonos fizetésre történő átállásnál tartunk, de tudjuk, hogy a végső terv szerint a néhány kilobájtnyi információ hordozására az emberi kézen kívül semmi egyébre nem lesz szükség. (Jelenések 13:16-18) Érdemes arra is figyelni, hogy a digitális fizetés előnyei mellett mennyi szó esik a fizetési rendszerek egységesítéséről és az egységes, azaz globális valuta bevezetéséről.
Forrás: The Globe and Mail
Ajay Bangának készpénzgondjai vannak, csakhogy kissé másképp, mint gondolnánk.
A feleségével elköltött éttermi vacsorát követően a MasterCard vezérigazgatója nem talált aprópénzt, hogy borravalót adhasson a ruhatárosnak. A felesége végül kisegítette szorult helyzetében, de Mr. Banga ?nagyon kínosnak? találta az esetet.
A világ második legnagyobb fizetési szolgáltatójának vezetőjeként talán megbocsátható, hogy Mr. Banga a plasztikkártyát részesíti előnyben a készpénzzel szemben. Cége számára nem a készpénzhiány a probléma, hanem éppen ellenkezőleg: túl sok van belőle forgalomban.
A fogyasztók szerte a világon még mindig a készpénzt részesítik előnyben fizetéseik során, így a globális kiskereskedelmi forgalom 85%-a történik készpénzben, a Purchase nevű New yorki cég felmérése szerint.
Japánban a kiskereskedelmi tranzakciók háromnegyede történik készpénzben, de a feltörekvő gazdaságokban, mint például Oroszországban, Indiában és Kínában ez az arány 99%.
A MasterCard természetesen szeretné kártyára váltani ezeket a készpénzes tranzakciókat. Bár a technológia szerelmesei bőszen hirdetik a mobil fizetés előnyeit, Mr. Banga szerint még nagyon messze van a nap, amikor a digitális fizetés lesz a legelterjedtebb.
?Van, aki úgy gondolja, hogy egy éven belül megtörténhet. Nem kell más csak a telefonom és kész a varázslat. Nem fog megtörténni,? mondja.
Ez azonban nem azt jelenti, hogy soha nem fog megtörténni, így a MasterCard számos új technológián dolgozik, amik idővel a jelenlegi mobil vagy e-kereskedelmi fizetési megoldások helyébe léphetnek.
Kanada tökéletes hely az elképzelés tesztelésére, mivel ott a kiskereskedelmi tranzakciók csupán 25-30 százaléka történik fizikai pénzzel a MasterCard szerint, ami még az Egyesült Államoknál is alacsonyabb arány. Ezenkívül Kanada, Szingapúr után a második helyen áll a világon a mobil fizetésre való áttérés iránti hajlandóságban.
A MasterCard már elkezdte tesztelni a fogyasztók reakcióját. November elején, az első újfejlesztésű kanadai okostelefonos fizetéssel egy Tim Hortons eszpresszóért fizettek egy olyan terminál segítségével, ami a mobiltelefonokkal létesít kapcsolatot.
A MasterCard természetesen nincs egyedül a versenyben, a kínai UnionPay éppen egy hete indította el új, külföldi piacokat célzó üzletágát.
A MasterCard legfrissebb jelentése szerint a kártyás fizetések aránya 11 százalékkal emelkedett globálisan a harmadik negyedévben.
A MasterCard szoros figyelemmel kíséri, hogy miként reagálnak a fogyasztók az egyes új, mobil pénztárcás fizetési módszerekre és azon igyekszik, hogy egyesítse a telefonos fizetést az online vásárlással.
?Azt hiszem az a feladatunk, hogy ezt a sokszereplős területet egységesítsük a vásárlók számára. Azt szeretném, ha mi lennénk azok, akik ezeket a pénztárcákat egyesítik,? mondta Mr. Banga.