Nagytestvér

Jézus a kereszten túl megdöbbentő, szenzációhajhász vagy erőszakos a Facebooknak

San-Damiano

Éppen csak egy nappal Húsvét után igazán nem akarok ünneprontó lenni, de úgy tűnik, hogy a Béke Fejedelme most már hivatalosan is túl erőszakos személyiség a Facebook számára. A Steubenville-i Ferences Egyetem arról számolt be, hogy a Facebook visszadobta az egyik online evangelizációs kurzust reklámozó hirdetésüket.

A hirdetéskampánynak része volt a XII. századból származó San Damiano keresztet ábrázoló kép is, ami Szent Ferenc révén vált ismerté, akinek a nevezett kereszt alatt jelent meg Krisztus, hogy „Isten házának” javítására szólítsa fel. A hirdetés visszautasításáról szóló üzenetet, ami szerint a visszautasítás oka, hogy a kép tartalma túl „megdöbbentő, szenzációhajhász vagy erőszakos”, az egyetem közösségi médiumokért felelős vezetőjének címezték.  Lassan ott tartunk, hogy keresztényként hálásak lehetünk, ha a trónján ülő Krisztus ábrázolását nem minősítik álhírnek.

A Facebook mentségére legyen mondva, a kereszt tényleg megdöbbentő és erőszakos, hiszen Jézust letartóztatták, megkorbácsolták, halálra ítélték, saját keresztjét cipeltették Vele, egy fához szögezték és még az oldalát is átdöfték, miközben ártatlan volt. Persze az egyetemnek igazán elnézhették volna ezt a „baklövést”, hiszen egészen a közelmúltig Jézus kereszthalála és feltámadása civilizációnk legfontosabb eseményének számított a köztudatban, így nem tudhatták, hogy a modernkor egyik legsikeresebb médiavállalkozása túl szenzációhajhásznak minősíti ahhoz, hogy a nyilvánosság elé engedje.

A komikusból népszerű politikai kommentátorrá avanzsált néhai George Carlin találóan jegyezte meg 2005-ben, hogy

„amikor a fasizmus megérkezik Amerikába, nem barna vagy fekete inget és katonai bakancsot visel majd, hanem Nike sportcipőt és smiley-s trikót. Smiley-smiley.”

Jonah Goldberg 2008-ban Liberális fasizmus címmel megjelent bestsellerének címlapjára is igen találóan került egy Hitler-bajszos smiley.

A cenzúrának ez az új, drasztikus formája, komoly változást jelent, hiszen a Facebook 2016-ben még kiállt a szabad véleménynyilvánítás mellett. Andrew Bosworth, a Facebook egyik ügyvezetője, az alábbi körlevelet küldte ki a cég alkalmazottainak:

„Előfordulhat, hogy valakinek az életébe kerül, ha verbális zaklatással találkozik. Előfordulhat, hogy valaki egy olyan terrorista támadásban hal meg, amit a mi eszközeink segítségével szerveztek. Mi akkor is összekapcsolunk embereket. Az a meztelen igazság, hogy mi annyira hiszünk az emberek összekapcsolásában, hogy minél több ember minél gyakoribb összekapcsolása de facto jó.”

Vagyis a szabadságot akkor is meg kell védeni, ha az kockázatokkal jár. A szabadságot nem adják ingyen, de megéri vállalni érte felelősséget.

Nagyszerdán Mark Zuckerberg megtagadta ezt a korábbi álláspontot. A Buzzfeednek nyilatkozva elmondta, hogy „ezzel a [memorandummal] a legtöbben nem értenek egyet a Facebooknál, engem is beleértve.”

1798-ban John Adams, az Egyesült Államok második elnöke megjegyezte, hogy az amerikai alkotmányban megfogalmazott szabadságjogok kifejezetten „erkölcsös és vallásos embereknek szólnak… és teljességgel alkalmatlanok bárki más számára.”

A mai fiatal generáció a megfeszített Krisztusra tekintve azt követeli, hogy mosolyogjon. Lehet, hogy Zuckerbergnek mégis igaza van?

A dailywire cikke alapján

Előző posztKövetkező poszt

34 hozzászólás

  1. A hit koldusa

    Éreztem, hogy Ő az – félénken kopogott.
    Sejtelmes fény nyomta a csukott ablakot,
    halkan zenélt kint a húsvétvasárnapi
    szél és csak a csendet lehetett hallani.

    Tiszta volt a teste, arca viaszsápadt,
    szemérmét köd fedte. Két szeméből áradt
    a béke melege: már megbocsájtotta
    gyilkosai tettét. Kész fájdalomkotta

    volt pedig egészen: halál-szimfónia.
    Feltámadt, előttem állt maga Isten fia!
    Sem kenyeret, sem bort, sebeire gyógyírt
    nem kért – csupán hitet, s vitte némán a hírt…

    2018.04.01. Csorba Tibor

  2. Oszkár DE “…vétkesek közt cinkos aki néma.” (Babits Mihály: “Jónás könyve”

    1. Folyamatosan lathatjuk a korulottunk Illuminate.
      “…vetkesek kozt cinkos aki nema.”
      Al ig hiszem konnyebb hallgatni mint beismerni hogy tevedtunk
      Hetfon keso este meglatogattam Church beli barataimat
      Alig hiszem hogy segitettek kultivalodni
      Nem tudtam csatlakozni a netukre
      Azt mondta U nem E az elso betu
      Kedd reggelre az egesz vilag kapott valaszt
      ez nem az elso eset
      Can anyone here me?

        1. Már ugye, ha az eredetileg “hear” akart lenni… 🙂
          Elnézést, ha félreértettelek, de a magyar szövegedet sem könnyű követni.Semmi baj.Elsősorban mindenki önmaga értse azt, amit ír.A többi semennyire sem számít.

  3. HÚSVÉT UTÁN
    George Carlin idézetéből kiindulva, szerintem talán nem kéne ezt…hogy is mondjam?……annyira személyesen venni.Jézus egy olyan csatatér, Akin mindenféle fura hatalmak megütköznek.Még csak nem is a Facebook-egyházról szól mindez.Én ugyanilyen erőnek, egyháznak gondolom azokat az erőket és egyházakat is, melyek a “keresztény” megnevezést bitorolva seregeket sorakoztatnak föl az említett csatatéren az emberi lélek meghódítása érdekében.Itt a felszínen túl állnak (egymással látszólag szemben) ezek az egyházak, mint mögöttes hatalmak, de mögöttük is további, kiterjedtebb hatalmak húzódnak.Mindig vannak a mögöttes hatalmak mögött további mögöttes hatalmak…

    Meg kéne tanulnunk most már lassan, hogy ne a bűnösöket keressük (Babtis Mihály), mert ez, mióta világ a világ, megoldást nem hozott.Nem csak azért mert a sor végtelenül hosszú (lenne), hanem, mert a “másik irányba” tartó Út többet ígérő.Valakinek ez már sikerült; hogy minden lény magáénak tudhassa ezt a sikert Általa.Akinek a keresztre feszített ábrázolásának helyes volta eleve valóban minimum kétséges…

    “Ki a bűnös, ne kérdjük,
    ültessünk virágot,
    szeressük és megértsük
    az egész világot:
    egyik rész a munkára,
    másik temetésre:
    Adjon Isten bort, búzát,
    bort a feledésre!”

    (Babits Mihály: Húsvét előtt)

        1. Én vagyok a világ világossága: aki engem követ, nem jár sötétségben, hanem övé lesz az élet világossága.” – János 8:12

        2. Pontosan! Vagyis nem vagy sötét, hiszen benned él maga a Világosság, ebből kifolyólag fizikai képtelenség sötétségben járnod, mert akárhová mész, ott világosság lesz a benned élő Jézus által. Ha nem így lenne, akkor minden kereszténynek el kéni vonulnia, hogy még véletlenül se érintkezzen nem hívőkkel, ami az evangélium ellentéte és elég önző hozzáállás. Nézd meg Jézus példáját. Mellesleg Őt is megszólták, hogy mit keres a bűnösök között…

        3. Ez mindig olyan hálátlanul jó téma, úgyhogy nem ússzátok meg, hogy bele ne kotnyeleskedjem. 🙂 A sötétség jó, mert különben nem vennénk észre a világosság fényeskedését.Még az is, aki azt mondja, hogy a sötétség rossz, a világosság pedig jó, lekapcsolja a lámpát este, amikor aludni megy.A sötétség jó, mert a sötétségben fénylik a világosság.A világosság is jó, mert fénylik a sötétségben.Minden jó, mert az Isten jó.(Mindenhol jó. 🙂 )

        4. De nem lesz ám örökké sötétség !
          “Ezután láték új eget és új földet; mert az első ég és az első föld elmúlt vala; és a tenger többé nem vala. És én János látám a szent várost, az új Jeruzsálemet, a mely az Istentől szálla alá a mennyből, elkészítve, mint egy férje számára felékesített menyasszony. És hallék nagy szózatot, a mely ezt mondja vala az égből: Ímé az Isten sátora az emberekkel van, és velök lakozik, és azok az ő népei lesznek, és maga az Isten lesz velök, az ő Istenök. És az Isten eltöröl minden könyet az ő szemeikről; és a halál nem lesz többé; sem gyász, sem kiáltás, sem fájdalom nem lesz többé, mert az elsők elmúltak…..És a városnak nincs szüksége a napra, sem a holdra, hogy világítsanak benne; mert az Isten dicsősége megvilágosította azt, és annak szövétneke a Bárány. És a pogányok, a kik megtartatnak, annak világosságában járnak; és a föld királyai az ő dicsőségöket és tisztességöket abba viszik. És annak kapui be nem záratnak nappal (éjszaka ugyanis ott nem lesz)”. (Jelenések 21.)

        5. Igen, nem lesz mindig szükségünk tükörre, mert a teljesség eljön, sőt, már jelen van.Teljesen.Ahogy Thea írta: bennünk él.

        6. Kedves Thea!

          Tudod a kedvenc részem A Könyvben , mikor Jézus felborogatja a pénzváltók asztalát a templomban, Ő bement a sötétbe, és próbált világosságot gyújtani.
          Ez az igazi krisztusi hozzáállás a dolgokhoz.

          Az a baj én kerülöm a sötétséget ahol nincs fény oda nem viszem a gyöngyeimet 🙁

          Nem vagyok bátor, ez van.

        7. Drága Azele!
          Már az is csodálatos, hogy ezt belátod! 🙂
          Egyébként pedig ezt is lehet kicsiben kezdeni. Például világosságot vihetsz a sötétségbe, ha egy elgyötört embert megvigasztalsz, vagy akár egy hosszú nap végén hazafelé tartó elfáradt emberre rámosolyogsz.

        8. Várj Oszkár ! Azt mondtad a sötétség jó, nem a tükörről volt szó. De ha tényleg jó, akkor miért fog megszűnni ? Nem az fog megszűnni, ahogy a gyehennán sok milliárd szellem elég, ami rossz, gonosz, istentelen, sötét ?

        9. Hoppá, mit találtam, illetve apropó ! Ez érdekelni fog téged is Oszkár ! Az elébb idézett Jelenések könyve előzménye lett “kimutatva” a tudomány által.
          “A mostani egeket és Földet pedig ugyanez a isteni szó őrzi meg addig, amíg egy napon tűz fogja elpusztítani. Ez ugyanazon a napon fog megtörténni, amikor az istentelen embereket Isten megítéli és elpusztítja. Csak azt az egyet ne felejtsétek el, szeretett testvéreim, hogy az Úrnál egy nap annyi, mint ezer év, és ezer év, mint egy nap. De el fog jönni az Úr napja, mégpedig úgy, mint a tolvaj, amikor az egek recsegve-ropogva elmúlnak, az elemek égve felbomlanak, a föld és a rajta levő alkotások is megégnek. Mivel pedig mindezek így felbomlanak, milyen szentül és kegyesen kell nektek élnetek, akik várjátok és siettetitek az Isten napjának eljövetelét, amikor majd az egek lángolva felbomlanak, és az elemek égve megolvadnak! De új eget és új földet várunk az ő ígérete szerint, amelyben igazság lakik.” (2.Péter 3, 7-13)
          http://www.origo.hu/tudomany/20180405-egy-masodik-osrobbanas-hozza-el-a-vegso-pusztulast-a-fizikusok-szerint.html

        10. A világosság a sötétségben fénylik; innen a tükör hasonlat.Az 1Kor 13-ban pedig olvashatsz hasznos és jó dolgokról még, amik elmúlnak.Nem, nem a babonaság tüzében, hanem annál az egyszerű oknál fogva, hogy mindennek rendelt ideje van.

          Kozmológiát nem az Origón fogok bogarászni.Ebben meg én vagyok babonás. 🙂 De azért köszönöm!

        11. Bocs, ezt a babonaság tűzét nem értem. Azt akarod mondani, hogy neked az ige ezen része(i) amik a tűz taváról, mint a 2. (szellemi) halálról írnak, babonaság ? Szerintem végletes (élet és halál) különbség van akármilyen kozmológiai modellezés és a szellemi alapon és Jézuson álló üdvösség kérdése között.

        12. Természetesen nem sértésnek szántam, elnézést!De igen, én babonaságnak tartom az ilyen tűznek tava, pokol, ördög….stb. dolgokat.De ez már legyen az én bajom.Számomra az összkép, a teljes ízvilág lényeges a Bibliából.Ez viszont annyira személyes, hogy nem is állok neki itt most bizonygatni.Nem beszédben áll az Istenországa.Ezek szerint minden más igen.De ezek beszélését én másokra hagyom.

          Azt a kérdőjel utáni kozmológus mondatodat viszont sajna nem értem.

        13. Úgy értettem, hogy a kozmológiai modelleke kérdése (ami téged még nálam is jobban érdekel :-)) nincs egy szinten az ember szellemi alapon álló üdvösségének fontosságával. Hisz mit számít ha az ember mindent megért (ami eleve kizárt), de legalább a látható Kozmoszt, mégis a lelkében kárt vall (elkárhozik). Ez nem csak költői kérdés, visszatérve a bibliai témához, hiszen az örök élet kérdése a bibliai újjászületésen múlik, nem pedig egyéni, szubjektív látásokon, megéléseken, gondolatokon. Ez az újjászületés pedig nem csak leírva van, hanem ellenőrizhetően objektív módon valóságos azoknak az életében, akik ezen átmentek. Akikre az is jellemző, hogy az ige kijelentéseit nem szűrik meg, hogy mi tetszik azokból és mi nem (mi klappol a saját elképzelésbe és mi nem). Ez tudtommal, minden újjászületett keresztény szerint kardinális kérdés. Ezért kellene tisztázni. Az embernek nincs sem lehetősége, sem joga vagy ereje ahhoz, hogy (az értelmezési különbségeken túl) egyénileg kezelje illetve válogassa és szelektálja az igéket, mi igaz, mi hamis, mi “babona” stb., kivegyen belőle. Úgy látom, te kivetted belőle ami tetszik, ami megragadta a lelkedet, a csak boldog, békés és felszabadultan szabad Jézus képét, de minden más részben ide vezető dolgot és mellék jelenséget, ismeretet, következményeket nem akarod tudomásul venni. Van egy igazság alap, amit hit által fogadunk el, amire épül minden és ez a bibliai igéken áll (az is hogy van valamilyen pokol, lesz kárhozat és van ördög stb.) Ahogy Jézus igazsága is az Ő igéjéből jut el hozzánk (először). Ez az a fundamentum amiből származik a kereszténység (jó esetben) és a keresztények szellemi élete is, az üdvösség, ezt táplálja Jézus és a Sz.Sz. és épít rá, növeszti, és kegyelemből végzi be, az örök életben.

        14. A fizika meg a csillagászat önmagukban nem olyan fontosak, mint az, hogy ráébredjünk arra kincsre, ami Jézusnak köszönhetően gazdagít minket.Habár talán az sem elhanyagolandó, hogy volt akiket csillag vezérelt Jézushoz.Péter apostol a második levelében magát Jézust nevezi csillagnak, hajnalcsillagnak.

          Az örök élet kérdése, ahogy te írtad, számomra Jézuson múlik, és ez nekem elég.Bizonyára mindig maradnak tisztázandó “kardinális kérdések”, persze.

        15. Valamivel lentebb azért említettem ismét az önismeret szükségességét, mert ahogy gondolkodunk magunkról, úgy gondolkodunk a világról is.Más emberekről, dolgokról.A Bibliáról, Istenről és Jézusról is csak úgy tudunk gondolkodni, mint önmagunkról.Az, hogy semmit sem tudunk másképpen értelmezni, mint ahogyan önmagunkat látjuk, az teljesen alapvető.Ezért tartom fontosnak, hogy az ember tisztába kerüljön a saját gondolataival.Saját magával; hogy egyáltalán ki az, aki gondolkodik.Ez nagyon sokat elmond arról, hogy milyennek látjuk a világot magunk körül vagy az Igét, és arról, hogy miért olyannak látjuk amilyennek.Az emberi tudat nagyon befolyásolható… Ha már tudatába kerültünk néhány olyan dolognak, ami befolyással van ránk, az már nagyon jó.Kényes jószág a tudat, hiszen saját magát kell ellenőriznie.Ami az előbb elmondottak alapján érthető, hogy megannyi dualitást és paradoxont tükröz, reflektál pró és kontra.

          De ahol az Alfa és az Ómega, ott van a pró és a kontra is.Ezt a pontot kell megtalálnunk, ahol az Alfa és az Ómega egyesül, mert az az igazi lényegünk, ahol a kép már nem virtuális, sem nem duális.Egy folyton forrongó, változó környezetben kell felismernünk a mozdulatlan és változatlan lényeget.El kell engednünk a tükröt, hogy tudatunk ne legyen többé illúziók játékszere, és meg kell tanulnunk becsukott szemekkel tájékozódni.

        16. És ezzel be is zárult a kör.Bekerekítettem a történetet: hiszen a becsukott szemek sötétséget eredményeznek.De ez hozzáállás kérdése.Ugyanis a látás hiánya okozta vak sötétségben néhányunknál sokkal élesebben jelenik meg a valóság.Ezt hívják hitnek.A hit pedig mindent megvilágít.Mindent, ami egyébként az érzékeink számára sötét.Az előbbiek alapján pedig az is világos, hogy miért homályos tükör a test felszínes érzékelése (a látás, hallás, szaglás, tapintás, ízlelés).A hittel szemben a látás nem alkalmas az illúzió és a valóság szétválasztására.Sőt, a látás inkább elmélyíti az illúziót tudatunk számára.Pontosan úgy, ahogy az erőszak további erőszakot szül, úgy idéz elő a puszta látás hamis képet a világról.És ezért Árpiellel egyet tudok érteni ilyen formán: aki egy illuzórikus világban él, könnyen lehet annak a tudatában, hogy ő tulajdonképpen a pokolban, valamiféle tűznek tavában van.

          Csupán az érzékeinkkel való megfigyelése a világnak egy virtuális képet nyújt a tudatunk számára, becsapva azt.A fizikusok előtt már legalább száz éve ismert az a jelenség, hogy minél pontosabban szeretnénk megfigyelni bizonyos értékeket a kvantumok világában, annál kevésbé lesznek megbízhatóak a méréseink.És ez nem csak a részecskék mikrovilágára igaz, mert a kvantumos jelenségek idővel hatalmas jelentőségűvé válnak.Ezt bizonyítja például a Merkúr bolygó keringésében rejlő, csak az évszázadok távlataiban kimutatható bizonytalanság is, amely jelenséget a “lassú víz partot mos” bölcsességgel lehetne leginkább most (túlságos) egyszerűséggel szemléltetni.Szintén ezt bizonyítja a társadalmunkban uralkodó káosz is, és ugyanez a rendezetlenség uralja az emberi gondolkodást is, ami egy “önjáró” folyamat az életünkben szinte 24 órában naponként.Tény: veszítsük csak el akár egy cseppet is a gondolataink folyama feletti kontrollt, és ez akár napokra, hetekre, hónapokra, évekre hazavághatja az életünket.Ráadásul úgy, hogy alapos önvizsgálat nélkül még csak nem is fogjuk sejteni depressziónk, frusztráltságunk okát.Márpedig többségünk alig gyakorol tudatos hatást a gondolataira.Emiatt szívunk sokat, és a háborúk és a mindenféle beteges társadalmi diverzitás “a lassú víz partot mos” elve szerint oly mértéket vettek most már az évezredek délibábos tükrében, hogy talán további évezredeket már meg sem él ez a világ.Az idők (végének) jelei egyre markánsabban láthatóak.

          Van megoldás!Például Jakab apostol levelében is megfogalmazva.És ha az ott leírtak valahogy felkeltik valakinek az érdeklődését, tisztán és hatalmasan elvezetik Jézushoz, Jézusban pedig nincsen káosz.Szerintem visszatérek minderre, hogy kifejtsem, hová is akarok kilyukadni.

        17. Az utóbbi tíz napomat internettelenül voltam kénytelen eltölteni, így hát most tudom folytatni csak a fenti gondolatot.Legszívesebben a “C. S. Lewis az elromlott emberi gépezetről” című cikkhez kommentelném az alábbiakat, de ezt a témát mégiscsak itt kezdtem el…

          Szóval, a becsukott szemek, hogy a sötétségben felragyogjon végre a hit világossága… Tényleg megengedhetünk magunknak ekkora LUXust?FÉNYűzést, szó szerint? “Hiszen akkor ki kellene mennünk a VILÁGból.” Akinek családja van, az tudja nagyon jól, hogy ez nem ilyen egyszerű.Nem csukhatja csak úgy be a szemét, hogy ezzel maximálisan a hit emberévé váljon.Pedig az ilyeneknek van a Minden megígérve.És mégsem… Szívünk szerint ezt tennénk, de az értelmünk (jogosan) nem engedelmeskedik.Valóban elromlik az emberi gépezet az egymás ellen ható erők között?Vagy éppen egész-ségét ismeri fel így végül?

          Ahol az efféle két-ség (értelmi / szív szerint való) dualitása felmerül, ott a szanaszétség egyre csak fokozza a határozatlanságot.Mindezt végérvényesen átfogalmazza, ha megértjük, hogy ahogy a teljes, egész kép nem duális, úgy nem Alfa/Ómega, kezdet/vég van, hanem Jézus van.Ahogy a görög ABC kezdő és záró betűje felolvad egyetlen lényegben, úgy minden határhelyzet egyetlen egésszé áll össze ebben a borderline társadalomban.És nem lesz többé társadalom sem… Valójában most sincs.

          Hogyan tudnánk ezt megtapasztalni?Annyira lehetetlennek tűnik!De Istennél semmi sem lehetetlen.Ezt a közhelyt már ugye csépeljük egy ideje.Mégis ködös.Tükör által homályos.Jakab apostol azonban gyönyörűen leegyszerűsíti, és rendezettséget hoz szétszórtságunkba.Azonban nem akarok túl hosszan írni egyszerre, úgyhogy erre mindenképpen még visszatérek. 🙂

      1. 🙂 – jó válasz ! És jó volt itt végigolvasni Titeket. Igazi húsvéti kikapcsolódás (bekapcsolódás, a kedvedért, kedves Oszkár) 🙂

        1. (L)

          Köszi, Éva!
          Mindig amikor már elbízom magam, hogy itt már meglepetéseket nem okozhattok, akkor derül ki, hogy biztosabb önismeretre lenne szükségem… Nekem is jó volt Árpiellel elbeszélgetni, és jó, hogy van egy hely, ahol ezt meg lehetett tenni!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Send this to friend