Sorozatos olvasói kérések eredményeként folytatódik a sorozat megdöntésével foglalkozó sorozat.
Ezúttal Ezékiel látomásáról lesz szó. Az Ősi Idegenek egyik epizódja szerint Ezékiel nem Isten trónját, hanem egy ufót látott és próbált leírni. Chris White és Michael S. Heiser pedig ezt a kérdést járja körbe (szerencsére csak kis kört írva le, mert szerintem ennél többet nem érdemel az adott rész), megvizsgálva, hogy vajon a feltételezés mennyire állja meg a helyét.
Jegyzetek és források:
[1] Ezekiel 40-48 – Szent Biblia: A Magyar Bibliatársulat újfordítású Bibliája.
[2] Swanson, J. (1997). Dictionary of Biblical Languages with Semantic Domains : Hebrew (Old Testament) (electronic ed.). Oak Harbor: Logos Research Systems, Inc.
[3] http://www.sitchiniswrong.com/ezekielnotes.htm
[4] , Othmar Keel – Jahwe-Visionen und Siegelkunst: Eine neue Deutung der Majestatsschilderungen in Jes, Ez 1 und 10 und Sach 4 (“Visions of Yahweh and Seal Art: A New Interpretation of the Majestic Portrayals in Isaiah 6, Ezekiel 1 and 10, and Zechariah 4”), Verlag Katholisches Bibelwerk, Stuttgart, 1984-85).
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/49089455_2032624180118085_9016718087679901696_n.jpg?_nc_cat=104&_nc_eui2=AeF1ycHf0DFbHbhVvmq8_xg6XJfis6zsd6H7i_GhPJL3KWlXOwy3xLG7OwxIJSpwO06D4F1FecdvCEwWkVG4C_UyeUIOIavVKuzSyybgVcJQ7w&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=e2f81aac25f5c4bc70016e4ad05d569c&oe=5C94739A
A magam részéről inkább elfogadom a Teres Agoston könyvében leírtakat, miszerint Ezékiel leírásában nem konkrét fizikai tárgy szerepel, hanem az ószövetségi világkép szimbolikus leírása.
A tortenelemben az egyhaz sokszor ellentetben volt a tudosokkal.Peldaul ott van Galileo Galilei akinek eredményei ellentmondtak az uralkodó geocentrikus világképnek, ezért összeütközésbe került a katolikus egyházzal. Az inkvizíció 1633-ban a könyveit betiltotta, Galileit tanainak megtagadására kényszerítette, és házi őrizetben kellett élnie 1642-ben bekövetkezett haláláig. A katolikus egyház csak 1992-ben érvénytelenítette az ítéletet.Es rengeteg ilyen pelda van.Gondolkozzunk el ha a brazil oserdokben a benszulottek meg mindig ijjal lonek a helikopterek utan azt gondolvan hogy valami oriasi madar repul folottuk.Tehat Ezekiel akarmennyire is rendelkezett boseges szokincsel keptelen lett volna elmagyarazni modern szavakkal azt a targyat.
Kedves János!
Hogy jön ide az inkvizíció vagy Galilei? Ezékielre éppen nem volt jellemző, hogy bármiben visszafogta volna magát és ha Ezékiel nem ismerte a modern szavakat, azért ez nem annyira bonyolult, hogy ne lehetne másképp leírni. Nehogy már az “ufó” kérdést is az inkvizícióra kend. Egyébként pedig számos példa van arra a jövőre vonatkozó próféciák esetében, hogy felismerhető a modern technológia, modern szókincs hiányában is.
Náhum például így ír a jövőről: “Az utcákon robognak a szekerek, összeütköznek a piacokon; tekintetük mint a fáklyák, futkosnak mint a villámok.” (Náhum 2:4)
Gond nélkül fel lehet ismerni, hogy az akkori szókinccsel írja le a modern közlekedést.
Még szép is ez a leírás, költőinek tűnik: nem volt “autó” hanem szekér, nem volt reflektor villanyárammal hanem “tekintet” és világítani is akkoriban fáklyával szoktak. A villám pedig a gyorsaságra utal. Gyönyörű.
Fontos, hogy AKARJUK érteni !
Ez más helyekre is értendő a Bibliában.
Az, hogy összeütköznek a piacokon, az valami karambolt jelent?
Nekem eléggé úgy hanzik. Szerinted?
Más nem jutott eszembe, ezért kérdeztem, hátha valaki jobban ért ehhez 😀
Szerintem a legtöbb embernek, ha egyszerűen elolvassa és nem próbálja túlbonyolítani, ez jön le belőle. Márpedig Náhum könyve egy prófécia, helyenként nehezen meghatározható időre vonatkozóan, de ennél a résznél eléggé úgy hangzik, hogy az utolsó időknek nevezett korszakra utal, vagy egy Náhumtól távoli időre.
Ezt még nem hallottam, de mindig tanul az ember. Náhum Izrael ellenségéről prófétál, így van a teljesebb rész: “Pusztító jön fel ellened; őrizd a várat, nézzed az útat, erősítsd derekadat, keményítsd meg erődet igen. Mert helyreállítja az Úr Jákób büszkeségét, mint Izráel büszkeségét; mert rablók rabolták ki őket, csemetéiket pedig kivágták. Vitézeinek pajzsa veres, katonáinak ruházata bíborszínű, hadiszekere aczéltűzben ragyog fegyverkezése napján, és a dárdákat rengetik. Az utczákon robognak a szekerek, összeütköznek a piaczokon; tekintetök mint a fáklyák, futkosnak mint a villámok. Emlegeti vitézlő hőseit; ingadoznak lépéseikben, sietnek a kőfalra, és felállíttatik a védősáncz. A folyóvizek kapui megnyílnak, és a palota megrendül. De elvégeztetett: felfedik, elvitetik, és szolgálói keseregnek, mint nyögő galambok, mellöket vervén. Pedig Ninive olyan, mint a bővizű tó, eleitől fogva: mégis futnak ők. Álljatok meg, álljatok meg! De vissza se tekint senki. Raboljatok ezüstöt, raboljatok aranyat; száma sincs a rejtett kincseknek, gazdag minden drága edényben. Feldúlva, széthányva, kifosztatva! Szíve megolvadt, a térdek reszketnek, fájdalom van egész derekában, és mindnyájok arcza elvesztette pirosságát. Hol van az oroszlánok tanyája, és az oroszlán-kölyköknek ama legelője, a hová járt a nőstény- és hímoroszlán, az oroszlán-kölyök, és nem volt a ki elriaszsza? Az oroszlán torkig valót ragadozott kölykeinek, és fojtogatott nőstényeinek, és megtöltötte barlangjait zsákmánynyal, tanyáit pedig prédával. Ímé rád török, azt mondja a Seregek Ura, és füstté égetem szekereit. Oroszlán-kölykeidet kard emészti meg, és kiirtom e földről zsákmányodat, és nem hallatszik többé követeidnek szava.” (Náhum 2)
De akkor ez Ninive pusztulásának leírása, nem prófécia.
Igen. Elvileg Náhum kb. 70 évvel Ninive pusztulása után írta ezt, mégis az áll az elején, hogy “Jövendölés Ninive ellen. Az elkósi Náhum látomásának könyve.” Ebből kiindulva inkább hasonlatról van szó, mármint hogy mit eredményez, ha egy közösség így áll hozzá a dolgokhoz. Ami pedig az általam idézett próféciát illeti, nem én találtam ki, és már elég sok helyen olvastam ezt az értelmezést. Szerintem megállja a helyét.
Nem tudom, de nekem inkább úgy okoz csak többlet értelmet (prófétikusságot) a kocsik ütközése meg fáklyaszerű megjelenésük, ha kiragadjuk a szövegből ezt a pár sort. Inkább tűnik ez belemagyarázásnak azon túlbuzgó pásztorok részéről, akik mindenben próféciát akarnak látni. Ha a szöveg egésze nem a jövőre vonatkozó eseményről szól, akkor az a mondat sem fog arról szólni. Szerintem.
Csupan amnyit szerettem volna mondani hogy lehet Ezekiel konyve nem is illett volna bele a Bibliaba.Nagy vitak kozepette a Toraba nem akartak be iktatni annak idejen de az egyik rabbi kozbenjarasaval sikerult majd kesobb a Bibliaba is.Szerintem Ezekiel latomasai amint ismerjuk a babiloni fogsag kezdetenek ideje alatt zajlodik amikor is hatalamas duborges es fust kozepette szall le az a targy, nagy szikrazassal es felhot kavarva egyertelmu hogy valami repulo jarmure emlekeztet esetleg egy olyan csucstehnologiara amit meg nem ismerunk.Amugy ha tenyleg Istenrol lenne szo akkor Istennek minek szarnyak,kerekek,talpak stb ,amikor Isten meg tud jelenni csak ugy.
Szia János ! Gondolom a Erich von Deniken féle paeloasztronautikai magyarázatra gondolsz. Mi szerint egy ufo szállt, amit Ezékiel látott. A kérdés az, hogy ilyen járműveket csak sátán királyságának kreációi (idegen-nefilim fattyak) használnak vagy Isten rendjének angyalai is. De a paleosztronautikai magyarázat, szánalmasan gyenge és erőltetett ateista-ezoterikus agymenés, a gyermeteg világkép alapján álló fantazmagória.
Esetleg elfelejthetnénk már az unalomig ismert “Galilei és az inkvizíció” című mesét és maradhatnánk a tényeknél…
Nagyon örülök ezeknek a videóknak, mivel egy ismerősöm tanár, őneki szoktam elküldeni ezeket, ő pedig bemutatja azoknak, akiket tanít, és akik megnézték, ha nem is fogadják el mind azonnal, elgondolkoznak azon, hogy mi van, ha tényleg így van, és az Ősi idegenek eredeti sorozat hazudik sok mindenben… a többség elfogadhatónak tartja, mivel a hangvétele sem olyan, nem próbálja meg a tényeket a véleményéhez igazítani, hanem pont fordítva. Michael Heiser-ben pedig az tetszik, hogy ő maga is arra buzdít, hogy ne higgyünk neki elsőre, nézzük meg magunk is, hogy vajon igazat mond-e, ennél többet talán nem is lehet kívánni semmilyen kutatótól.